måndag, december 19, 2005

Min första Cognitoträff

Det var sommaren 2004.

Jag tog nattåget ner från Umeå till Göteborg. Det tog ca 15 timmar. Jag kom fram vid elvatiden på lördagen. Vi skulle träffas vid kopparmärra klockan ett. Det var en riktigt varm dag och spridda skurar föll över Göteborg från förbiilande moln sönderpiskade av nyckfulla vindar. En slags fuktig hetta i luften påminde mej om sydligare breddgrader.

Jag hade inte nån vidare lust att jäkta så jag köpte en färdigbagette och lufsade stilla mot Kungsportsplatsen. Där var det fullt. Miljöpartiet hade nått upptåg med talare och dansare för vi var i valtider. Dessutom så stod företrädare för andra partier lite här och var och prånglade färdiga sanningar till alla som kom för nära.

Jag satte mej på en bänk, åt min macka och avnjöt spektaklet en timme. Cirkusen på marken och cirkusen i himlen gjorde att det hela liknade nån sorts film. Klockan började gå mot ett och det var dags att försöka känna igen cognitomedlemmar som jag aldrig hade sett förut. Lukaspojken hade jag sett på bild men han var den enda.

Av någon anledning så kunde jag gissa mej till vilka de var när de väl dök upp. Hur ser en liten klunga filosofer som väntar på fler anländande ut? Vi gick till ett angränsande fik och jag beställde en iskaffe.

Vi var väl ca åtta inkl. mej. bl.a Roggefort, Es, Lukaspojken, Vi pratade bl.a länge om psykopater och deras inflytande i samhället. vilket knappast har nämnts på cognito.

På kvällen skulle jag se McCartney på Ullevi och jag skulle åka hem till en kompis först och lämpa av packningen så jag lämnade sällskapet redan vid femtiden. vilket var lite synd för just den gruppen av människor skulle ju aldrig samlas igen. Individerna kan jag komma att träffa igen men knappast gruppen.

Tåget hem tog ca 14 timmar. Så jag åkte alltså tåg i 29 timmar för att få vara 29 timmar i Göteborg. Tur att jag gillar att åka tåg. "Den inre resan" liksom.

2 Comments:

At december 19, 2005, Anonymous Anonym said...

Blir det någon andra Cognitoträff? :)

 
At december 20, 2005, Blogger Ingemar said...

Jo då. Kanske redan 2006.

 

Skicka en kommentar

<< Home