måndag, december 12, 2005

Mer musik

Det senaste dygnet har världen överöst mej med mail och sms och röksignaler och flaskpost. Alla undrar vad jag egentligen har för musiksmak. I mitt förra inlägg skrev jag lite om vad jag har lystnat på på Last.fm och tillade att det egentligen inte var min egentliga musiksmak. Tydligen väckte det en väldig undran på alla kontinenter. Så här kommer det:

När jag flyttade sorterade jag upp min cd-samling lite och fann en oväntat tydlig indelning;
en fjärdedel klassiskt, mest "best of" från Naxos;
en fjärdedel IDM och electronica, jag har nyligen upptäckt Aphex Twin och Squarepusher, 10 år efter att de var som bäst;
en fjärdedel jazz och soul, Miles Davies, Prince och liknande;
och en fjärdedel rock och pop: från the Corrs till Nine Inch Nails.
Jag tycker att det blev ganska tydligt.