onsdag, maj 18, 2005

Födkrokar

Jag har testat lite olika jobb i mina dar och jag har varit ganska bra på de flesta.
Men inte på att vara telefonförsäljare. Jag var en usel telefonförsäljare. Men så ville jag heller aldrig vara telefonförsäljare. Jag gillar inte telefonförsäljare. Jag brukar vara ganska otrevlig när de ringer. Så att de ska förstå att de borde byta jobb.

Vad man än sysslar med så ska man gå in för det. Bli bra på det. Inse att det är en konstart och utveckla ett mästerskap. Då först förstår man vad man gör och då är man lycklig vad man än sysslar med. Gör ditt bästa, om inte annat så för din egen skull.

Men jag var ung, jag var full, jag behövde pengarna och det var inte jag. Nåja, full var jag inte.

Men jag fungerar bra inom vården, jag var en bra lärarvikarie, och en bra grottguide. Jag har också varit diskare, städare och flyttkarl. Och vaktmästare för ett bostadskvarter en månad.

Vad har jag glömt? Krokimodell. Det var jag också bra på. Jag kunde stå blickstill jättelänge.

I alla mina yrken har jag haft kollegor närvarat halvhjärtat och försökt klara sig så lindrigt undan som möjligt. Det har gått ut både över dem själva och omgivningen.