torsdag, maj 12, 2005

Ögonfröjd

I Visbybiblioteket på övervåningen bortom tidningshyllorna till vänster i lässtolarna har man en fantastisk utsikt över Visby innerstad. Jag är svår att imponera på när jag reser runt i världen och folk vill visa mej gamla byggnader och ruiner. Jag är uppvuxen med sånt. Fast jag får erkänna att jag var imponerad av Peking med omgivningar. Och katedralen i Kent (tror jag det var?). Och visst, Eiffeltornet var ju fräckt.
Osv.

Finns det då nånting unikt för Umeå? Nja, visst kan det vara vackert här ibland men det kan det ju vara på många ställen, och jazz- och folkmusikfestivaler har de väl på flera ställen. På Norrbottensmuseet här i stan så finns faktiskt världens äldsta bevarade skida. Det du. Fast det såg mer ut som en snowboard. Och så finns ju restaurang Ackjan här, världens enda norrländsk samiska restaurang. Och så sägs det att Umeå är världens mest uppkopplade stad; per innevånare antar jag. Vackert är det framförallt om man åker bil längs med älvdalen inåt landet, då flera natursköna scenerier avlöser varandra.

Det finns många ställen överallt som är vackra. T.o.m. E4an har sina sköna partier. T.ex vid Höga Kusten. Det är dock inte alltid som en vacker natur gör människorna glada och snälla. Det är konstigt. Själv kan jag tycka att ingen skulle kunna vara elak på en vacker sommaräng. Men så enkelt är det inte. Jag kommer att tänka på dataspel där karatekillar sparkar mer varandra mot en ofta rätt tjusig bakgrund. Men i kampsportens ideologi ingår förstås att den harmoniske segrar och den ilskne förlorar.

Jag åker genom Överkalix ibland och brukar slås av att jag tycker att det är en så vacker trakt, men det var här som det för några år sedan blev avslöjat att det förekom rätt grov mobbing mellan elever, vilket i sin tur visade sej bero på dålig stämmning och sammanhållning bland de vuxna.

Jag sökte jobb i Tanumshede en gång, som no-vikarie, och tyckte att orten och trakten var väldigt vackra när jag kom dit. Efter en stund när jag hade pratat med rektorn så sa han dock nånting om att det ju var en liten lantlig ort och att det inte var alla elever så var så motiverade att lära sig speciellt mycket teoretiska ämnen. Ytterligare en stund senare så nämde han att stora delar av skolan hade blivit nyrenoverade, efter att nån elev hade tänt eld på skolan.

Jag tror inte att jag ska gå in på vad som egentligen försegår på vackra Gotland. Då fick jag väl aldrig komma tillbaka.