måndag, april 25, 2005

Vindsrensning

Vi ska flytta vid månadsskiftet och jag håller på att rensa ur gamla kartonger i vindsförrådet. Jag får erkänna att det är vårt vindsförråd som är mest belamrat. Många lådor innehåller mina gamla böcker, tidningar, studiestenciler och liknande. Sen finns det ju tre barnvagnar inknölade i det där stackars förrådet och mycket annat.

Nu tänker jag bl.a kasta b- och c-uppsatserna av flera gamla kursare från Göteborg, där jag har läst mer än en b- och c-kurs för länge sen. Jag kommer aldrig att träffa dom igen och det känns som sånt man kan göra sej av med.

Jag hittar också min gamla ofullbordade c-uppsats i idéhistoria om "Synen på Esaias Tegnér som filosof, i Sverige efter hans död". 51 sidor hann det bli innan jag slutgiltigt gav upp. Kanske avslutar jag den för skojs skull när jag blir pensionär, eller nått. B-uppsatsen ligger också där och handlar om Gustaf Steffen, Sveriges förste professor i sociologi, och hans syn på historieämnet. Jag hittar också min b-uppsats i sociologi om "Postmodernismens sociologi" som är avslutad och godkänd.

Några gamla anteckningsböcker hittar jag också. Ända sedan gymnasiet har jag skrivit ganska mycket. Tankar och funderingar som med lite god vilja kan kallas filosofi och poesi. Det mesta är inte speciellt njutbart så här på några års avstånd. Men på sätt och vis är det så nära dagboksanteckningar som jag har kommit. det visar ju vad som rörde sig i mitt huvud vid olika tider även om det står rätt lite om vad jag gjorde.

Jag rensar ut en hel del nu från förrådet. Det känns bra. Det är en skön vår.