måndag, maj 16, 2005

Afterglow

Jag har varit intresserad av filosofi åtminstone sedan gymnasiet för sjutton år sen, men de senaste åren så har det kommit att bli allt mindre spännande. Det är som om ämnet är uttömt. Vilket låter konstigt.

De flesta är ganska kritiska till att man håller på med filosofi, men jag tror, helt självförhärligande, att det är för att ämnet är för svårt för dem. Naturligtvis får de avfärda filosofi som ointressant, men måste de verka så hotade när de gör det?

Jag läser rätt ofta på Cognito men jag har mer sällan lust att själv skriva nånting, och då ofta om nånting annat än ren filosofi; t.ex kvantfysik eller 80-tals-disco.

Min filosofiska idealism har också utvecklats till ett intresse för ren ockultism, vilket de flesta filosofiskt lagda enbart ser ner på. Det ses bara som nånting dumt och barnsligt. Men kanske kan det istället vara vad som kommer "efter" filosofin.

Många av mina intressen är ganska smala. Men snart tänker jag se Star Wars 3 tillsammans med hundramiljontals andra.

3 Comments:

At maj 17, 2005, Anonymous Anonym said...

Låter inte alls konstigt att ämnet är uttömt. Vilket ämne är inte det stundom? Aldrig vet man när lusten kommer tillbaka...men det brukar den ju göra, allt går i cykler.

 
At maj 20, 2005, Blogger Ingemar said...

förvisso, men filosofi ska ju vara de eviga frågorna...

 
At maj 20, 2005, Anonymous Anonym said...

Det är dom, någon tänker dom, även om det inte är du för tillfället.

 

Skicka en kommentar

<< Home